Stoomfluit

Radio is als een stoomtrein die doordendert, en je meeneemt op een avontuurlijke reis door de muziek en zijn verhalen. Deze definitie geldt trouwens ook voor het geluid van een radio- station, dat moet krachtig en energiek zijn, de cadans van het leven zoals ze dat in Volendam zeggen. Door de FM uitzendingen hebben we jaren het geluid door filters moeten beluisteren, aangezien anders de frequentiemodulatie zou gaan vervormen en het stereo lampje ging knipperen :-). Met de komst van 4G en het opengooien van de Europese wifi grenzen kun je nu ongestoord overal in digitale wifi-hifi kwaliteit luisteren naar je favoriete radio kanaal.

 

Welkom in een nieuwe tijd

Oude gewoontes gaan veranderen, het zenderpark in Nederland is zwaar verouderd. Oude tv zenders zijn omgebouwd voor het nieuwe DAB+, maar deze opvolger van de FM gaat het gewoon niet worden, want we verleggen alleen het probleem en blijven weer in hokjes denken. Terwijl we via wifi de luisteraar onbegrensd kunnen bedienen zonder dat de consument hiervoor speciale apparatuur hoeft  aan te schaffen. Natuurlijk mist de staat de inkomsten die ieder jaar worden binnen gehaald met de beschikbare frequenties. Maar zeg nou zelf, als je nu al ziet hoeveel mensen er dagelijks luisteren via Spotify (7 miljoen leden) of Apple zonder gebruik te maken van een FM frequentie, dan weet je wel welke techniek gaat winnen.

 

Vrije val

Door deze grote verandering en het luistergedrag zullen ook de gevestigde radio programma’s sneuvelen. Kortom, er gaat een deur dicht, maar dat betekent meestal dat er ook weer nieuwe deuren opengaan. De nieuwe generatie luisteraars gaat anders met muziek om. Ze hebben onbegrensd toegang tot wat er in de wereld gemaakt word qua muziek. De oudere generatieluisteraars moesten het meer van de radio hebben waar je favoriete DJ de muziek ontdekte en je voor het eerst liet kennismaken met de hits van de toekomst. Radio was een belangrijke factor, nu bepaalt internet de toon plus dat de invulling van onze 24/7 cultuur de luisteraar niet meer optimaal kan bedienen.

 

Entertainment

Radio hoeft niet te veranderen, maar wel de manier waarop je het aanbiedt. Door de digitale mogelijkheden is zoals sommigen het zeggen “the sky is the limit”. Alleen de juiste manier moet nog worden uitgevonden. Dat internet een onderdeel gaat worden van het nieuwe radio luisteren, dat staat wel vast. En gepresenteerde programma’s blijven altijd wel een doelgroep vinden. Dat radio zijn prominente rol heeft verloren is een feit en de tv heeft door de sociale media YouTube, Facebook nu ook serieuze concurrentie gekregen.

 

Radio is een passie

Door de miljoenen radio kanalen met duizenden verschillende stijlen die via internet wereldwijd worden aangeboden, kun je wel zeggen dat we er nog lang niet zijn en misschien moeten we  wel anders leren omgaan met hoe radio ooit bedoeld was.

Het tijdperk van de digitale vrijheid is aangebroken. Grote media magnaten zien hun aandelen verdampen en zoeken nu aansluiting bij de nieuwe generatie vloggers en programmamakers. Ze proberen de magie van deze nieuwe media op te kopen en te ontcijferen in hun digitale laboratorium en hopen zo de  formule te vinden voor het nieuwe succes van de toekomst.

 

YOURX

Nu vraag je je natuurlijk af, wat draagt YourX  bij aan het nieuwe radio luisteren? Nou…nu nog niet zoveel, maar als media-creator is deze nieuwe uitdaging van onschatbare waarde voor de toekomst. YourX = 100% HITS een formule die vol in ontwikkeling is en reeds dagelijks door velen digitaal gewaardeerd en gevolgd wordt.

 

Enjoy the Music!!

 

Henry Luchtmeijer@YourX

 

 

 

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.